בעולם המודרני, השיווק הוא חלק בלתי נפרד מחיינו: מודעות ברשתות החברתיות, שלטי חוצות ועוד. הסיבה לכך ברורה: עם כמה שאנו לא אוהבים להודות בכך, הוא משפיע עלינו, בני האדם – על הרגלי הקניות שלנו, הבגדים שאנו לובשים, כמעט כל אספקט בחיינו. “בזכות” העובדות הללו, תחום הקופירייטינג דומיננטי מתמיד – מהו תפקידו של הקופירייטר? מה ההבדל בינו לבין כותב התוכן הממוצע? בשביל זה אני כאן.
קופירייטר – מה התפקיד שלו בכלל?
קופירייטר (או רעיונאי, לפי הגאונים מהאקדמיה ללשון) הוא אדם העוסק בהעלאת ויישום רעיונות שיווקיים, בשלל פלטפורמות. תפקידו לקדם מסרים שיווקיים סביב המותג, “שימכרו” אג'נדה/עיקרון מסוים. קופירייטר איכותי מוכרח להיות בעל:
- יכולת התנסחות יוצאת מן הכלל – במידה רבה, קופירייטר הוא “לוחש למילים”. עליו למצוא את הצירופים העשירים, הקולחים והקליטים ביותר. יכולת ביטוי עצמי גבוהה איננה בגדר שאלה (אלא חובה!).
- ידע קודם – תחום הקופירייטינג איננו פשוט, ואף קופירייטר לא היה “גאון מלידה” (טוב, כמעט – יש יוצאים מן הכלל). כמו כל תחום, יש ללמוד אותו במסגרת קורסים אקדמיים / הכשרות מקצועיות. רק עם הכשרה קודמת, יהיו בידי הקופירייטר הכלים המקצועיים המתאימים. אחרת, הכישלון מובטח.
- יצירתיות – מקוריות ויצירתיות הן חלקים בלתי נפרדים מהמקצוע. קופירייטינג חייב לכלול “קסם” במילים, מחשבה על כל ה־”זוויות” האפשריות. מחסור יוביל לתוכן יבש, משעמם – ההפך המוחלט ממה שאנו משוועים לו.
*לא חובה, אך מומלץ שהקופירייטר שנשכור יהיה בעל ניסיון. מבלי לזלזל בבוגרי קורסים “טריים”, אין כמו קופירייטר מנוסה (כן, גם אם לעיתים זה יעלה לנו יותר).
מה ההבדל בין קופירייטר לכותב תוכן?
מדובר בשאלה (סופר) לגיטימית. בעוד רבים נוטים לחשוב כי לא קיים הבדל, במציאות ללא ספק ישנם מס' הבדלים ברורים:
- מטרת העבודה – בסופו של יום, השניים מפיקים תכנים. עם זאת, מטרתם שונה בתכלית: בעוד כותב התוכן מייצר תוכן אינפורמטיבי, עשיר (ובד”כ ארוך ומפורט), אשר מכוון לספק ידע בראש ובראשונה, הרי שהקופירייטר עובד בשיטת “פחות הוא יותר” – תוכן קצר ולעניין, קולח ושיווקי. בבסיסו של דבר, הקופירייטר מחפש “למכור” רעיון, לקדם את נוכחות המותג. מנגד, כותב התוכן מלמד רעיונות הקשורים למותג ולתחום. זהו ההבדל המהותי ביותר.
- סוג התוכן – במרכז תחום כתיבת התוכן מצויים המאמרים המקצועיים. בניגוד לכך, נדירות הפעמים שקופירייטר אכן רושם מאמר. לרוב, עבודתו מתקדמת בנושאים אחרים:1. כתיבת מודעות שיווקיות (לפרסום הממומן בגוגל, בעיתונים ועוד)
2. ניהול עמודי פייסבוק/אינסטגרם/רשתות חברתיות + פרסום פוסטים שיווקיים
3. ניסוח סלוגנים לעסק
4. כתיבת ניוזלטרים ו/או מסרונים (SMS) שיווקיים
5. הפקת תסריטים לסרטונים שיווקיים/פרסומות - תשומת הלב לתוכן – בתוכן אינפורמטיבי, כותב התוכן צריך לוודא ששני דברים נכללים בתוכן: ניסוחים סבירים+ ועובדות נכונות, כאשר הדגש הגדול הוא על העובדות. מהצד השני, הקופירייטר משקיע את כל כולו בניסוחים, כאשר העובדות נזנחות פעמים רבות. כחלק מעבודתו, עליו לחשוב על הניסוח מההתחלה ועד הסוף: האם יש אדם שימצא אותו פוגעני? האם “מקסימום” מסר עבר? מציאת ניסוח מדויק עלולה להיות כאב ראש לא קטן.
תחומי הכתיבה לא היו יכולים להיות שונים יותר, בהחלט יש עוד.
אליחי פרו – למה דווקא אני בתור קופירייטר?
במדינת ישראל הקטנטנה, מציעים את שירותיהם אינספור קופירייטרים (כמספר גרגירי החול!). מבין כולם, ברור לי שביניהם קופירייטרים יוצאים מן הכלל, מוכשרים ללא צל של ספק. מהסיבה הזו, ברור שעלתה לכם התהייה: “מה אתה מביא לשולחן?”, “למה דווקא אתה?”. מדובר בספקנות מבורכת. בעוד שלא אוכל לפרט על קופירייטרים אחרים, אשמח להציג בפניכם את נקודות החוזק שלי במקצוע, ה־”יתרונות” שלי:
- יצירתיות ומקוריות – גם אם זה נשמע קלישאתי, אני “פריק” כתיבה! אני מאמין שתחום הקופירייטינג הוא חלק אינטגרלי מחיינו, ולכן אני משקיע את כל-כולי בכל עבודה ועבודה. מהסיבה הזו, לעולם לא אמחזר תכנים. אני מבטיח 100% מקוריות ורעיונות חדשים לכל לקוח – התרצות הלקוח במקום הראשון.
- ניסיון – במהלך השנים, כתבתי תכנים שיווקיים מכאן ועד להודעה חדשה. תחום הקופירייטינג איננו חדש לי כלל. אם תרצו, תוכלו לעיין בעבודותיי (בהן אני גאה לאין שיעור!) בתיק העבודות שלי.
- זריזות – באופן אישי, הספק העבודה שלי די מהיר. זאת, מבלי לוותר על סטנדרטי איכות גבוהים, כמובן. אוכל לספק עבורכם עבודות קופירייטינג במהירות ובאיכות.
- יחס אישי – תחום הקופירייטינג אינו מיועד למשרדי הפרסום הענקיים בלבד. אני פונה לכל העסקים (קטנים וגדולים), ומתחייב לספק יחס אישי וחם. זהו הסגנון שלי, וכך פעלתי מאז ומעולם.
אני מתחייב לעבודת הקופירייטינג האיכותית ביותר. מעוניינים בפרטים נוספים? חייגו ;]