איך בוחרים כותב תוכן? מדובר באחת השאלות הקשות ביותר. לצערי, התשובה אליה לא ישירה.
לפני הבחירה, יצוצו בפנינו שלל שאלות, ונצטרך לקחת גורמים רבים בחשבון כשנענה עליהן.
במאמר שלפניכם, אני אעסוק בבחירת כותב תוכן: כלל ההתלבטויות, “הכאבים”, הפרמטרים שחובה לקחת בחשבון ופרטים נוספים (שאולי “ישפכו קצת אור” על הנושא מזווית אחרת).
השיקולים לפני בחירת הכותב
קיימים לא מעט שיקולים בעת בחירת הכותב, להלן חלקם, “על רגל אחת”:
- המחיר – המחיר הוא הגורם החשוב מכל.
- העתקות – תוכן מועתק.
- שגיאות – שגיאות כתיב, ניסוח לא נכון ובעיות תחביר שונות.
- תוכן עם ערך – שהתוכן לא יהיה רדוד ו/או “מרוח”.
- כותב לא מתאים – “ליפול” על כותב שכלל לא מבין את מטרת הכתיבה.
אז… איזה תוכן אנחנו צריכים?
לפני בחירת כותב תוכן, אנו, כדרושי השירות, מוכרחים להיות החלטיים ולקבוע מהו סוג התוכן שאנו צריכים.
האם מדובר בתוכן שיווקי? תוכן טכני? או בכלל תוכן ממותג? חייבים להחליט.
צריכים תוכן איכותי? במחיר טוב?
מלאו את הפרטים מטה, ואחזור אליכם עם הצעה אטרקטיבית.
לעיתים, טעינו, ואנו נזדקק לסוג תוכן שונה לגמרי. ואם למרות המחשבה, אינכם בטוחים, התייעצו עם כותב.
בנוסף לכך, חשוב שנדע מהן דרישות התוכן שנרצה לקבל: האם הוא מורכב? דורש מחקר? חשיבה מחוץ לקופסה? מומלץ מאוד לשלוח דרישות לתוכן לכותב שנבחר.
כמה אנחנו מוכנים לשלם?
בשלוש מילים: "מה התקציב שלנו?". בדרך כלל, התקציר נגזר מרווחיות מטרת התוכן: ככל שהתוכן נכתב למקור רווחי יותר, כך התקציב עולה. ובכל מקרה, אם קבענו תקציב – צריך להיצמד לו, ולקבוע טווח חריגה מקסימלי. מה שמוביל אותנו לשאלה הבאה: "מהו טווח החריגה מהתקציב שלנו?". כמעט תמיד, ניתן ומומלץ להתגמש עם המחיר. לפיכך, מתן תשובה לשאלת התקציב היא בעדיפות עליונה.
מהם המחירים ב־”שוק כותבי התוכן”? טוב, מחירי הכותבים בישראל נעים בין 0.10 ועד ל־1.00 שקל למילה.
תיאום ציפיות עם הכותב
תיאום הצפיות בינינו הוא קריטי (!). כל בעל עסק, חברה, ואפילו ארגון, מודעים לעניין (ועורכים שיחות תיאום ציפיות עם לקוחות, בהתאם). מטרת התיאום היא הצבת תנאים, מטרות וגבולות ברורים. אם לא נבצע זאת, אנו עשויים להיתקל בבעיות בזמן העבודה: הרבה ויכוחים, ואף “פיצוץ” במערכת היחסים בין מזמין השירות למספק.
דוגמא מצוינת לשאלות שנצטרך לענות עליהן בתיאום הציפיות ראשוני (מנקודת המבט של הכותב):
- מה הציפיות שלך מהתוכן?
- כמה מילים תצטרך? ובנסיבות מסוימות, תהיה מוכן לחרוג מהכמות?
- האם יש חוקים ו/או דרישות כל שהם, שתרצה שאענה עליהם בחיוב?
- לאיפה תרצה שאשלח את התוכן? במייל? לאחד העובדים?
- מהו הדדליין להכנת התוכן? האם לרוב התכנים הם “מהרגע להרגע”?
- כמה תיקונים לתוכן תצטרך בממוצע?
- כמה תכנים תזמין ממני במהלך החודש?
- איך מתבצע התשלום ומתי? אחרי התוכן? לפניו? במחזור חודשי קבוע?
בחירת כותב תוכן בהתאם לתחום
כותבי תוכן מסוימים טוענים שהם יכולים לרשום על כל נושא קיים. אולם, האם זוהי האמת? האם כל נושא ייכתב במקצועיות? לרוב, התשובה היא לא. בדרך כלל, אותם כותבי התוכן יציעו את שירותיהם בזול, והאיכות לא תהיה משהו. במילים אחרות: התכנים של מי ש־”יכול לכתוב הכל” צפויים להיות חסרי ערך, לא ענייניים. לפיכך, התשובה לשאלה “האם כל הכותבים מסוגלים לכתוב לכל נושא (בצורה איכותית)?” היא פשוט לא.
אם ככה, מה אפשר לעשות?
“הפרד ומשול” – כל כותב יעשה את העבודה שלו. ישנם כותבים שמתמחים בתחום ההלוואות, אך לא בתחום ההדברה. לכן, כדאי לבחור כותב ספציפי לכל תחום שנצטרך (אחד המבין בתחום, ויצא לו לכתוב עליו לא מעט). בקיצור, כותב “משופשף” בנושא, בעל ניסיון ורקע מתאימים.
איך עושים זאת?
יפה שצריך לחפש כותב בתחום ספציפי, אבל איך? איפה? אסביר מיד.
איפה ניתן למצוא כותב תוכן?
לא חסרים מעט מקומות איכותיים למציאת כותבי תוכן, אלו הם המומלצים ביותר:
בפייסבוק: ברשת החברתית תוכלו למצוא שלל קבוצות בנושא התוכן. בהן, ישנם כותבים רבים ומקצועיים למדי. פשוט העלו פוסט חדש, ופרסמו את דרישתכם לכותב תוכן.
*גם קבוצות הקשורות לשיווק, קידום ויח"צ עשויות להתאים.
באינסטגרם: כתבו פוסט חדש בפרופיל שלכם, ציינו שאתם מחפשים כותב תוכן. הניעו לפעולה את עוקביכם לתייג כותבי תוכן שהם מכירים. שימוש בהאשטג (Hashtag) יכול להועיל גם הוא.
*מומלץ להשתמש בשיטה זאת גם בפרופיל האישי שלכם בפייסבוק.
גם קבוצות ווטסאפ, סקייפ וטלגרם עובדות באופן דומה.
בנוסף, כמו תמיד, לא יזיק לשאול חבר טוב אם הוא מכיר כותב חביב. ייתכן שתמצאו כותבים מעולים “מתחת לרדאר”.
מניסיון אישי, כותבי התוכן הטובים מכולם הם העמוסים ביותר. לכן, הם לא נוטים לפרסם את עצמם יותר מדי (פשוט אין להם זמן!). אלו כותבי התוכן שצריך לשאוף לעבוד איתם.
המלצות לבחירת כותב תוכן
כחלק מהעבודה, בתור מקדם האתרים שהייתי (בעבר הרחוק), נדרשתי למצוא לא מעט כותבי תוכן לא שגרתיים, איכותיים, אשר “נותנים קצת יותר מעצמם”. אלו המלצותיי לבחירת כותב תוכן:
- בחינת תיק העבודות – כל כותב שמכבד את עצמו יציג תיק עבודות. אם כותב מסוים לא מציג תיק עבודות, התרחקו ממנו כמו מאש (יש לו משהו להסתיר!). לרוב, תיק העבודות נמצא בעמוד ייעודי באתר, או בעמוד הכותב ברשתות החברתיות.
- בין לקוחותיו – חפשו באתר/בעמוד הפייסבוק של הכותב ביקורות מלקוחות. אם בין הלקוחות תמצאו עסקים גדולים, כנראה שמדובר בכותב איכותי. בכל זאת, הוא עומד בציפיות של “הדגים הגדולים”.
- מה האינטרנט אומר עליו – האינטרנט הוא כלי נפלא, נצלו אותו עד תום! הריצו שאילתה קצרה בגוגל עם שמו של הכותב, וראו מה התוצאות שעולות, מה הקונצנזוס סביב הכותב. כמו כן, תמיד אפשר לשאול חברים מה הניסיון עמו. בדיקה שכזו תקטין משמעותית את הסיכויים שניפול על “כותב פח”.
- איך השירות? – כיצד כל הסיפור יעבוד? האם הכותב יוצא מגדרו בתוכן, עושה את המקסימום? נסו לברר עד כמה הכותב קפדן, מסור. לרוב, דפדוף זריז בתיק העבודות/התייעצות עם לקוחות קודמים יענה על השאלה.
- התרשמות מהניסוח באתר – האתר הוא הפנים של כותב התוכן. אם לא התרשמתם מיכולת הניסוח, ההתבטאות באתר, בו הוא נתן “כל מה שיש לו” (הוא רוצה לקוחות, בכל זאת)… כנראה שאין טעם לפנות אליו.
- חשיבות הכסף ביחס לערך בתוכן – אולי זה נשמע קלישאתי, אך מניסיוני, כותבים שמתייחסים לכסף יותר מאשר לערך בתוכן נוטים להיות “נחותים” מאחרים. כמו בכל תחום, גם השקעה מכל הלב בתוכן תוביל לתוצאות הרבה יותר טובות! וודאו שהכותב שתשכרו “חי” את התוכן, ושכל העסק הוא לא “מסחרה” מבחינתו.
- והאמינו לי… יש עוד המון!
מקווה שעזרתי. מאחל לכם הצלחה בבחירה 🙂